«Η
ύπαρξη βάθους σε μια γυναίκα και η βεβαιότητα ή έστω και η υποψία ότι για να
έχει βάθος θα πρέπει να ασχολείται οπωσδήποτε με την ψυχολογία, προκαλεί
αντιφατικές αντιδράσεις. Σε έναν ορισμένο ανδρικό τύπο προκαλεί φόβο, επειδή
νιώθει απογυμνωμένος κάτω από το εξονυχιστικό βλέμμα της γυναίκας. Αντιδρά
αρνητικά σ’αυτή την απογύμνωση, ίσως επειδή διαισθάνεται κάποιαν εσωτερική του
κακομορφία ή δυσμορφία την οποία προσπαθεί να κρατήσει κρυμμένη πίσω από την
επίφαση ενός πλαστού εαυτού. Αυτού του είδους οι άνδρες αρχίζουν να προβάλουν
στη γυναίκα που διαθέτει βάθος και διεισδυτική ματιά όλες τις δικές τους
δυσμορφίες. Την βλέπουν σαν κακόβουλη μάγισσα που απειλεί την ακεραιότητα και
την ελευθερία τους. Φαντάζονται ότι θέλει να τους επιβάλει τη δική της θέληση,
να τους βγάλει από τον δρόμο τους, να τους κάνει υποχείριους και πειθήνια
όργανά της, με λίγα λόγια, να τους εξουθενώσει, να τους εκμηδενίσει. Γι’αυτό
φεύγουν έντρομοι από κοντά της για να βρουν καταφύγιο στην αγκαλιά μια απλής
γυναίκας που βλέπει μόνο την ασβεστωμένη τους πρόσοψη, κατασιγάζοντας έτσι την
βαθύτερη υποψία τους για την εσωτερική τους φτώχια.
Υπάρχει
μια άλλη κατηγορία αντρών που, όχι μόνο ελκύονται από το βάθος και τη
διεισδυτικότητα της γυναίκας, αλλά που νιώθουν μεγάλη, ζωτική ανάγκη γι’ αυτές
της τις ιδιότητες, ίσως επειδή διαισθάνονται ότι μόνο μια τέτοια γυναίκα θα
μπορέσει να χρησιμοποιήσει το νυστέρι του χειρούργου για να επανορθώσει την
εσωτερική διαστρέβλωση και δυσμορφία τους. Θέλουν να βρουν βαθιά κατανόηση
απ’τη γυναίκα του ιδανικού τους, να δουν τον βαθύτερο εαυτό τους μέσα από το
δικό της διεισδυτικό βλέμμα, Αυτοί οι άντρες ζητούν βασικά την ψυχική τους
υγεία και κάθαρση.
Η
τρίτη και πιο σπάνια κατηγορία ανθρώπων περιλαμβάνει άντρες και γυναίκες του
τύπου της Θ. που έχουν εισχωρήσει σε κάποιο βάθος μέσα τους και, όπως είναι
φυσικό, αναζητούν έναν σύντροφο του άλλου φύλου που να ζει στο ίδιο βάθος με
τους ίδιους. Επειδή, ωστόσο, η συνάντηση δυο τέτοιων όντων είναι μάλλον σπάνια,
το μόνο που απομένει στους ανθρώπους αυτής της κατηγορίας είναι να αναζητήσουν
το όμοιό τους βάθος σ’έναν ετερόφυλο που δεν γνωρίζει συνειδητά την ποιότητα της
βαθύτερης φύσης τους, αλλά ελκύεται, αν είναι άντρας, από μια γυναίκα με βάθος
και, αν είναι γυναίκα, από έναν άντρα με λανθάνον βάθος.»
Σοφία
Άντζακα
Ένα
περιεκτικότατο απόσπασμα από τη Σοφία Άντζακα, μια Ελληνίδα γυναίκα του χώρου της
αναζήτησης που δυστυχώς δεν είναι τόσο γνωστή όσο θα έπρεπε. Εγώ ήρθα σε επαφή
με τα γραπτά της πρόσφατα και χαίρομαι που κάποιοι άνθρωποι στο ιντερνετ έδωσαν
και σε μένα και σε πολλούς άλλους την ευκαιρία να την γνωρίσουμε, ανεβάζοντας
βιβλία της σε pdf,
φτιάχνοντας σελίδα στο fb
για εκείνην κ.α.
Πραγματικά, είναι μια γυναίκα που αξίζει να προβληθεί και να μελετηθεί.
Η
Σοφία Άντζακα πέρα από το μεταφραστικό της έργο (Γιουγκ, Ουσπένσκυ, Κόλλιν,
Πάουζ κ.α.) είχε συγγράψει δοκίμια, μονογραφίες και πραγματείες. Τα αγαπημένα
μου που θα αναφέρω είναι το «Δοσίληθο πέος» και το «Δεσμοτροπία». Επίσης το «Από
τον εγωκεντρισμό στην καθαρή συνειδητότητα» που αποτελεί ένα μέρος
(συμπυκνωμένο) της αυτοβιογραφίας της και φυσικά το 12ατομο έργο της «Ιερός
Γάμος», η προσωπική της πορεία εξατομίκευσης, που αποτελείται από τα ημερολόγιά
της σε μορφή μυθιστορίας.
Ομολογώ
πως θέλω κάποια στιγμή, να γράψω για την γυναίκα αυτή πολύ περισσότερα πράγματα
από απλές αναφορές στο συγγραφικό της έργο, αλλά προς το παρόν η μελέτη μου
είναι σε πολύ αρχικό στάδιο. Θα μπορούσα όμως να διαβεβαιώσω, ότι αν κανείς
μπει στην ταλαιπωρία (και δεν χρησιμοποιώ τυχαία αυτή τη λέξη) να την
μελετήσει, ειδικά στον «Ιερό Γάμο» της, θα έρθει σε επαφή με μια ιδιαίτερα
εξελιγμένη ψυχή, που σίγουρα μας υπερβαίνει με όσα βιώνει και αποτυπώνει
γραπτώς, ωστόσο αξίζει τον κόπο να έχουμε αυτή την εμπειρία. Ιδιαίτερα χρήσιμη
θα φανεί σε όσους αναζητητές κάνουν χρήση ημερολογίου (εμένα τουλάχιστον με
βοήθησε πολύ). Πολύ ενδιαφέρον έχει επίσης να παρατηρήσει κανείς τις ψυχολογικές
του αντιστάσεις και άμυνες, με όσα διαβάζει. Για μένα η Σοφία τα βάζει με αυτό
που λέμε «προγραμματισμό» και το κάνει αλύπητα και μέχρι τέλους. Την
ευχαριστούμε που μοιράστηκε όλη αυτή την πορεία της με όλους, που δεν φοβήθηκε
να εκτεθεί, που εκφράστηκε με απλότητα και ειλικρίνεια. Τέτοιες είναι οι γυναίκες
που μας κάνουν περήφανες για το φύλο μας, όχι μόνο για την εξελιγμένη συνείδησή
τους και τη σοφία τους, αλλά και για το χωροχρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πορεύτηκαν
με τόσο θάρρος και δύναμη, αψηφώντας το αντίτιμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου