Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου 2013

Για την Durga απο το Ρόδι (κίρταν και χορός)



«Τα κίρταν τραγουδάνε ξανά και ξανά τα πολλά ονόματα του Θεού και της Θεάς, τις πολύχρωμες εκδηλώσεις του Ενός. Λέγεται ότι δεν υπάρχει καμιά διαφορά μεταξύ του ονόματος και αυτού που ονομάζεται και καθώς οι λέξεις κυλούν από τα χείλη μας μέσα στο τραγούδι, επικαλούμαστε και προσκαλούμε τον Άπειρο να εκδηλωθεί μέσα στις καρδιές μας.


Τα κίρταν είναι μέρος μιας αρχαίας μορφής γιόγκα, γνωστής ως Μπάκτι ή γιόγκα της Αφοσίωσης. Όμως στην Μπάκτι επαναπροσδιορίζουμε την «αφοσίωση», επεκτείνουμε την έννοια για να συμπεριλάβουμε κάθε σκιά του χρώματος, στην παλέτα του ανθρώπινου συναισθήματος, ώστε να γυρίσει προς το Θεό μέσω του τραγουδιού, του χορού και της λατρείας. Αυτά τα άσματα έχουν τραγουδηθεί για χιλιετίες από τους σοφούς, τους πιστούς και τους μεγάλους αρχέγονους γιόγκι αλχημιστές. Καθώς τραγουδάμε, βυθιζόμαστε σε έναν ατελείωτο ποταμό προσευχής που έχει ρεύσει από την γέννηση των πρώτων ανθρώπινων όντων, που λαχταρούσαν να γνωρίσουν τον δημιουργό τους.


Τα κίρταν είναι ένα δοχείο που μπορεί κρατήσει την αγάπη, την ένωση, το χωρισμό, τη σφοδρή επιθυμία, την απελπισία, το πένθος, το θυμό, το μίσος, τη θλίψη, την έκσταση και την ενότητα. Τροφοδοτημένα από την πυρκαγιά αυτών των συγκινήσεων, τα άσματα της Μπάκτι γίνονται όπως ένα πλοίο που μας μεταφέρει τραγουδώντας  προς την άλλη ακτή. Στη φωτεινότητα, στο σκοτάδι, στην απελπισία, στη χαρά τραγουδάμε τα ονόματα – Το Όνομα – και στρέφουμε τις ανθρώπινες καρδιές μας προς το Ένα, που είναι πιο κοντά σε μας από ότι η ίδια μας η αναπνοή. Τα κίρταν είναι τροφή για το πνεύμα, μια τραγουδιστική σωστική λέμβος.


Τα κίρταν είναι για όλους τους ανθρώπους. Δεν υπάρχει κανένας εμπειρογνώμονας, κανένας δάσκαλος, κανένας προηγμένος σπουδαστής, ούτε αρχάριος. Η ίδια η πρακτική είναι ο δάσκαλος, που μας καθοδηγεί. Τα κίρταν μας διδάσκουν επιτρέποντάς μας να εισέλθουμε σε έναν κόσμο μυστηρίου, έναν κόσμο όπου όλη η λογική του νου μας και όλη η εκμάθηση αφήνονται έξω και επιτρέπουμε τον εαυτό μας να επεκταθεί μέσα στο μυστήριο. Και σε αυτό το μυστήριο, δημιουργούμε έναν ναό μέσα στις καρδιές μας, μια θέση καταφύγιο, μια θέση αγάπης, μια θέση ύπαρξης, μια θέση ιερότητας… οποιουδήποτε έχουμε ανάγκη.»

(Το κείμενο είναι μετάφραση από ιστοσελίδα σχετική με τα κίρταν.)




Το κίρταν που χρησιμοποιείται στο βίντεο, είναι το «Jaya Mata Kali, Jaya Mata Durge». Αφορά τις θεές Κάλι και Ντούργκα. (Jai mata kali,jai mata durge Kali durge,namo namah) «Προσευχόμαστε στη Μητέρα Κάλι, προσευχόμαστε στη Μητέρα Ντούργκα, Κάλι Ντούργκα,  υπακοή στην αξιότιμη».


Για τη Θεά Ντούργκα μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο που είχα αναρτήσει παλιότερα:




Έχω ασχοληθεί με την ποιότητά της Ντούργκα, μέσω του μάντρα της και της εικόνας της και τώρα πρόσθεσα και το κίρταν στην εργασία.


Το κίρταν στο βίντεο το τραγουδάνε άτομα από το Σατυανάντασραμ Ελλάδας. Είναι η πιο όμορφη και «ανυψωτική» εκτέλεση του κίρταν που έχω ακούσει (και εκ του σύνεγγυς). Eυχαριστώ τους δασκάλους μου, που μου «γνώρισαν» τα κίρταν.


Για τη θεά Ντούργκα και τη θεά Κάλι (αλλά και τις άλλες θεές της τάντρα) μπορείτε να διαβάσετε το πολύ καλό βιβλίο του David Frawley «Η ταντρική γιόγκα και οι θεές της σοφίας».


Στο βίντεο, εκτός από το τραγούδι και την κίνηση (χορό), χρησιμοποιείται ένα σπαθί, καθώς αυτό είναι το χαρακτηριστικό σύμβολό της Ντούργκα. Στο τέλος, το σώμα παίρνει το λεγόμενο «god form» της θεάς, με το ένα χέρι να κρατάει το σπαθί και το άλλο να κάνει τη χειρονομία (μούντρα) της συγχώρεσης. (Δυστυχώς δεν έχω 8 χέρια όπως εκείνη, τα υπόλοιπα λοιπόν αφήνονται στον οραματισμό.)


Ο χορός είναι αυτοσχέδιος και αυθόρμητος, (αν και υπάρχει μια κεντρική ιδέα) γιατί ο στόχος είναι όχι ένα τέλειο αποτέλεσμα, αλλά η ελεύθερη έκφραση του σώματος και των συναισθημάτων, καθώς και η προσέγγιση της ποιότητας της συγκεκριμένης θεάς. Επίσης, η απόφαση να εκτεθεί η διαδικασία δημοσίως, είναι κομμάτι της εργασίας.

Για όσους θα ήθελαν να καταλάβουν καλύτερα αυτό τον τρόπο εργασίας, μπορούν να διαβάσουν το άρθρο για τη Νετζά.  
Η Σεφίρα Νετζά, τα σύμβολα και οι Θεές της (μέρος Α')














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου